Suplementacja wegetarian
Zdrowa żywność

Co powinien suplementować wegetarian?

Choć coraz większa liczba osób przykłada dużą wagę do tego co je, sprawdza składy posiłków, liczy kalorie i makroskładniki, to zdecydowana większość nie zwraca uwagi na bilansowanie diety. Nic w tym dziwnego bo nie dość, że wymaga to choćby podstawowej znajomości tematu, to jeszcze pochłania mnóstwo czasu. Dlatego nie zawsze nasz organizm dostaje wszystko, czego potrzebuje. W przypadku różnych diet niedobory mogą dotyczyć innych elementów. Dlatego jakie suplementy dla wegetarian będą najlepsze?

Dieta wegetariańska

Nieważne czy jemy mięso, czy też jesteśmy wegetarianami – niedobory witamin i minerałów mogą się zdarzyć w każdej diecie. Należy jednak pamiętać, że rezygnując z konkretnych produktów, nieświadomie bądź świadomie, możemy się pozbawić pewnych składników odżywczych. Oczywiście można je zastąpić, tylko trzeba wiedzieć jak. Dlatego przechodząc na specjalistyczną dietę warto jest o niej poczytać: czym się charakteryzuje, jakie są jej najważniejsze składniki, z czego mogą wystąpić niedobory, jak im zapobiec, jak przygotowywać pełnowartościowe posiłki. Im więcej wiemy, tym lepiej dla naszego zdrowia.

Jeżeli nie mamy na to czasu, dobrze jest skorzystać z porad dietetyka, który wprowadzi nas w tajniki diety, przekaże najważniejsze informacje i ułoży jadłospis na samym początku. Po pewnym czasie i wyrobieniu nawyków już sami będziemy wiedzieć co i jak łączyć, żeby otrzymać zdrową i zbilansowaną dietę.

Suplementy dla wegetarian

Wegetarianie z różnych powodów rezygnują z mięsa i często z ryb. To oznacza, że pewne mikroskładniki nie będą dostarczane ich organizmowi. Najczęściej zastanawiamy się, jak wegetarianie radzą sobie z podażą białka, które jak wiemy jest materiałem budulcowym m.in. mięśni. W końcu bierze udział w ważnych procesach i potrzebujemy go w zależności od naszej aktywności fizycznej i trybu życia od 20% do nawet 30% w diecie. Na pewno znajdziemy białko w makaronach pełnoziarnistych, wegetariańskich odżywkach białkowych, kaszach, roślinach strączkowych oraz orzechach.

Innym składnikiem, który warto suplementować, jest żelazo. Niestety, jego mała ilość może doprowadzić do osłabienia, pogorszenia się wyglądu, ciągłego zmęczenia czy anemii. Żelazo pochodzenia roślinnego wchłania się gorzej niż zwierzęcego, dlatego warto suplementować je w tym zakresie. Podobnie bywa z wapniem oraz magnezem – niedobór tego drugiego może objawić się bolesnymi skurczami.

Suplementy dla wegetarian zawierają również witaminy: B12, C oraz D. Ta pierwsza bierze udział w produkcji serotoniny, zapobiega znużeniu czy problemom z pamięcią. Witamina C pomaga wchłaniać inne mikroskładniki oraz odpowiada za odporność. Z kolei witamina D to częsty problem – nie tylko u osób rezygnujących z mięsa. Zbyt mała ilość słońca powoduje jej zmniejszoną produkcję, a co za tym idzie: depresja, problemy hormonalne czy przyspieszenie procesu starzenia.

Suplementy dla wegetarian są obecnie dostępne nie tylko w aptekach, ale również w Internecie. W zależności od naszych potrzeb, możemy brać pojedyncze witaminy czy też skorzystać z gotowych mieszanek, zawierających odpowiednią ilość każdego składnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.