kobieta po porodzie ma problem z nietrzymaniem stolca
Rodzicielstwo

Domowe sposoby na nietrzymanie stolca po porodzie

Wiele kobiet po porodzie doświadcza skutków powikłań związanych z komplikacjami występującymi w trakcie akcji porodowej. Należą do nich między innymi rany i pęknięcia umiejscowione w narządach rozrodczych. Aż 20% kobiet odczuwa takie dolegliwości jak nadmierne wydzielanie gazów czy nietrzymanie stolca po porodzie. Co jest tego przyczyną i jak sobie radzić z krępującym problemem?

Nietrzymanie stolca po porodzie – jaki jest powód?

Podczas wymagającego fizycznie porodu naturalnego mięśnie są narażone na uszkodzenie. Najczęstszą komplikacją jest pęknięcie krocza, jednak po wyleczeniu nie ma ono tak negatywnych konsekwencji, jak pęknięcie mięśni odbytu. Odpowiednio wcześnie i prawidłowo zszyte, a następnie objęte właściwą fizjoterapią pęknięcie krocza pozostanie jedynie przykrym wspomnieniem, natomiast uszkodzone mięśnie odbytu mogą prowadzić do nietrzymania stolca, które – nieleczone – ulegnie stopniowemu pogorszeniu.

Uszkodzenie mięśni okołoodbytowych powstaje w wyniku porodu przebiegającego w pozycji horyzontalnej, zatrzymania się akcji porodowej i tym samym przedłużenia czasu rodzenia czy użycia kleszczy. Dużym ryzykiem obarczone są również porody kobiet w zaawansowanym wieku oraz kobiet mających już kilkoro dzieci.

Objawy poporodowego nietrzymania stolca

Problemy będące efektem uszkodzenia mięśni odbytu podczas porodu powodują wstydliwe konsekwencje, dlatego wiele kobiet zwleka z wizytą u lekarza lub całkowicie z niej rezygnuje. Jednak objawy takie jak wzmożone wydzielanie gazów, plamienie bielizny czy mocno odczuwalne parcie na pęcherz mogą wskazywać, że warto się przełamać i skonsultować swój stan. Leczenie pozwoli naprawić uszkodzenia powstałe w trakcie porodu, ale też poprawi komfort życia młodej mamy. Nietrzymanie stolca po porodzie nie jest problemem, z którym kobieta musi pozostać sama. Poza szukaniem pomocy u proktologa może ona uzyskać wsparcie w ramach fizjoterapii uroginekologicznej. W trakcie rehabilitacji specjalista zaproponuje masaże oraz ćwiczenia, które wzmocnią mięśnie i pobudzą ich regenerację. Rozciąganie mięśni dna miednicy (znanych jako mięśnie Kegla) to praktyka, którą można wprowadzić profilaktycznie do codziennej rutyny jeszcze przed porodem, przygotowując organizm do planowanego wysiłku.

Jak samodzielnie kontrolować nietrzymanie stolca po porodzie?

W przypadku pojawienia się objawów nietrzymanie stolca konieczna jest konsultacja i badanie przeprowadzone przez lekarza w celu określenia skali problemu. Jednak istnieje również szereg wskazań, które można wprowadzić samodzielnie. Wpłyną one nie tylko na poprawne działanie mięśni odbytu i dna macicy, ale też zadziałają korzystnie na cały organizm i samopoczucie. Co można zrobić?

  • Doraźne wsparcie w postaci dyskretnych pieluchomajtek, które ochronią bieliznę przed zabrudzeniem i zwiększą komfort mamy.
  • Dostosowane do możliwości kobiety w połogu ćwiczenia poprawiające sprawność mięśni Kegla.
  • Dieta wykluczająca produkty wzdymające i zwiększające produkcję gazów, takie jak otręby, fasola i brokuły; zalecane jest również unikanie pikantnych lub tłustych potraw.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.