Kilka soków do sokowej kuracji oczyszczającej
Zdrowa żywność

Pięć pytań o dietę sokową. Co warto wiedzieć na temat sokowej kuracji oczyszczającej?

Tematy diet sokowych i różnych kuracji oczyszczających cieszą się dużą popularnością. Sporo osób szuka sposobów, aby w krótkim czasie odwrócić skutki niezdrowego trybu życia – źle zbilansowanej diety pełnej produktów wysoko przetworzonych, braku snu i przewlekłego stresu. W jaki sposób dieta sokowa wspomaga oczyszczanie z toksyn? Czy taki detoks to dobre rozwiązanie dla każdego? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziesz poniżej.

#1 Czym jest dieta sokowa?

Dieta sokowa to kuracja oczyszczająca organizm, bazująca na świeżo wyciskanych sokach lub koktajlach owocowo-warzywnych. Soki mogą zastępować wszystkie posiłki, jednak w tym przypadku kuracji nie należy stosować zbyt długo i bez konsultacji z dietetykiem. Picie soków może być również połączone z trzema głównymi, niskokalorycznymi posiłkami. Wtedy taką dietę można przedłużyć.

#2 Dla kogo dieta sokowa?

Organizm wykształcił szereg mechanizmów, które umożliwiają skuteczną detoksykację, czyli usuwanie produktów ubocznych przemiany materii. Należą do nich między innymi: pocenie się i wydalanie. Krótkotrwały detoks sokowy można rozważyć, gdy na co dzień odżywiasz się niezdrowo, coraz częściej zauważasz u siebie złe samopoczucie, masz obniżoną odporność lub wychodzisz z nałogu.

#3 Kto nie powinien stosować diety sokowej?

Przeciwwskazaniami do stosowania sokowej kuracji oczyszczającej są między innymi: ciąża i karmienie piersią, okres wzrostu i dojrzewania u dzieci i nastolatek, niedowaga, nadczynność tarczycy, depresja, gruźlica, nowotwory i choroby przewlekłe.

#4 Jakie są największe wady i zalety kuracji sokowej?

Świeże soki z warzyw i owoców nie tylko dobrze smakują, ale przede wszystkim dostarczają organizmowi cennych witamin, składników mineralnych i błonnika. Jednak długotrwałe stosowanie kuracji sokowej niesie za sobą pewne zagrożenia. Jeśli zrezygnujesz z pełnowartościowych posiłków, możesz narazić organizm na niebezpieczne niedobory pokarmowe. Skutki uboczne długotrwałego detoksu sokowego to także przewlekłe zmęczenie, spadek koncentracji i niechęć do podejmowania aktywności fizycznej.

#5 Jak inaczej wspomóc oczyszczanie organizmu?

Dieta sokowa to tylko jeden ze sposobów, który może wspomóc detoksykację organizmu. Kluczem do dobrego zdrowia i samopoczucia jest odpowiednio zbilansowana, zdrowa i pożywna dieta. Do jadłospisu warto wprowadzić świeże warzywa i owoce oraz źródła wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Dzięki temu dieta będzie miała charakter przeciwzapalny i antyoksydacyjny. Najlepsze właściwości antyoksydacyjne wykazują: cytryny, żurawina, buraki, kapusta kiszona, seler oraz figi. Warto pamiętać także o regularnym piciu wody (najlepiej średnio zmineralizowanej). Jadłospis można uzupełnić o napary ziołowe z czystka, pokrzywy, rumianku i mięty. Polecanym przez dietetyków napojem jest również zielona herbata, zawierająca cenne katechiny i polifenole. 

Zanim zdecydujesz się na dietę sokową (nawet krótkotrwałą), warto skonsultować się z dietetykiem. Rozmowa ze specjalistą pomoże Ci dobrać odpowiedni wariant diety idealnie dopasowany do Twoich potrzeb.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.