Rukola na talerzu z innymi warzywami
Zdrowa żywność

Rukola – wpływ na zdrowie, wartości odżywcze, na odchudzanie, przeciwwskazania

Rukola to liściaste, zielone warzywo o wyjątkowym smaku, które można kupić w wielu sklepach i ma coraz więcej fanów. Należy do warzyw krzyżowych. Z poniższego artykułu dowiesz się, jakie właściwości odżywcze ma rukola. Sprawdzimy także, czy warzywo to posiada jakiekolwiek przeciwwskazania.

Rukola wartości odżywcze

Dostarcza dużo składników odżywczych:

  • witaminy z grupy,
  • kwas foliowy,
  • minerały takie jak wapń, magnez, potas i żelazo.

Rukola właściwości to zbiór zdrowych składników mineralnych.

Rukola właściwości

Szczególny smak rukoli zawdzięczamy zawartemu w liściach glukozynolanowi, który chroni nasz organizm przed rakiem i skłania go do oczyszczania komórek, które mogą mieć mutacje.

Sulforafan obecny w warzywach krzyżowych (w tym rukoli) ma zdolność hamowania raka i ma obiecujące wyniki w czerniaku, raku przełyku, raku prostaty i raku trzustki. Związek ten może hamować deacetylazę histonową (HDAC), która bierze udział w rozwoju komórek rakowych.

Rukola zawiera również chlorofil, który, jak wykazano, skutecznie zapobiega rakotwórczemu działaniu amin heterocyklicznych wytwarzanych podczas grillowania potraw w wysokich temperaturach. Niskie spożycie witaminy K zwiększa ryzyko złamań. Odpowiednie spożycie, którego źródłem jest zwłaszcza rukola, wspomaga zdrowie kości poprawiając wchłanianie wapnia. 

Rukola może również dostarczyć 64 mg wapnia w 2 filiżankach, aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na wapń. Dzięki wysokiej zawartości potasu rukola aktywnie walczy z cukrzycą, wspomaga produkcję większej ilości insuliny, a także pomaga organizmowi przeciwstawić się insulinooporności, dlatego polecana jest diabetykom.

Ze względu na wysoką zawartość żelaza, liście rukoli są polecane zwłaszcza osobom z niedokrwistością lub w grupie ryzyka. Rukola jest warzywem szczególnie polecany tym, którzy są wegetarianami lub weganami i nie mogą jeść bogatej w żelazo wątroby, takiej jak kandyzowane owoce. Liście rukoli są bogate w cynk i witaminę C, które mogą stymulować układ odpornościowy, wzmacniać odporność i zapobiegać przeziębieniom.

Rukola przeciwwskazania

Jeśli nie mamy problemu z układem pokarmowym i innych problemów wymienionych poniżej, nie ma przeciwwskazań do zażywania rukoli w okresie ciąży. Należy jednak uważać na reakcje alergiczne, które mogą wystąpić po spożyciu, dlatego ważne jest, aby monitorować swój organizm. Każda dieta powinna uwzględniać ich zdrowie i być dostosowana do każdego człowieka.

Sulforafan zawarty w rukoli może powodować wzdęcia, skurcze brzucha i dyskomfort, dlatego nie zaleca się jego spożywania przy wrażliwym żołądku. Podczas przyjmowania leków rozrzedzających krew spożywanie rukoli jest niebezpieczne, ponieważ witamina K przeciwdziała efektowi rozcieńczenia i może powodować zakrzepy krwi. W przypadku nieprawidłowego przechowywania, sok warzywny zawierający azot, może gromadzić bakterie, które przekształcają azotany w azotyny i zanieczyszczają sok. Spożycie dużych ilości azotynów może być szkodliwe.

Liście zakupione w plastikowym opakowaniu należy jak najszybciej usunąć. Większość warzyw liściastych (takich jak rukola) zawiera dużo kwasu szczawiowego i zwiększa ryzyko wystąpienia kamieni nerkowych, dlatego osoby zagrożone wystąpieniem kamieni nerkowych powinny spożywać rukole w niewielkich ilościach.

Pomysły na dania z dodatkiem rukoli

Zdrowa rukola na kanapce z twarogiem
Źródło: Pexels.com

W kuchni rukolę można wykorzystać na wiele sposobów. Można ją stosować w stanie surowym, smażonym i gotowanym. Rukolę najczęściej spożywa się jako świeżą sałatkę, ale można ją również dodawać do makaronów, zapiekanek, przypraw, kanapek, omletów i różnych smoothie, podobnie jak inne warzywa liściaste. Coraz częściej jest również stosowana jako dodatek do pizzy. Może być stosowana z serem, suszonymi pomidorami, jajami, a nawet mięsem.

Rukola powinna być schłodzona i zużyta w ciągu kilku dni od zakupu. Rukola to warzywo, które dobrze sprawdza się w wielu potrawach, jest bogate w witaminy i minerały, które są równoznaczne z jej regularnym spożywaniem, dlatego jeśli nie ma przeciwwskazań, należy stosować ją jako dodatek do posiłków w każdej kuchni. Zaleca się spożywanie surowej żywności, ponieważ zbyt długa obróbka cieplna zniweczy jej działanie.

Rukola właściwości odżywcze niezbędne przy odchudzaniu

Osoby odchudzające się powinny zwrócić uwagę na dodanie rukoli do swojej diety. Ta roślina ma bardzo niską kaloryczność – tylko 25 kalorii na 100 gramów. Chociaż ilość kalorii jest znikoma, to także prawdziwa skarbnica witamin i minerałów niezbędnych do redukcji organizmu w diecie. Rakiety zawierają dużo błonnika, który w kontakcie z wodą pęcznieje i nasyca się w ciągu kilku godzin. Roślina ta reguluje proces trawienia i pomaga w oczyszczaniu organizmu z toksyn. Osoby na diecie wegańskiej nie powinny zapominać o rukoli. Zużyte zielone liście są dobrym źródłem łatwo przyswajalnego wapnia, który jest trudny do znalezienia w diecie roślinnej. Rukola wartości odżywcze ma bogate i zawiera wiele witamin i składników mineralnych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.