Kobieta dotyka brzucha po probiotykach.
Preparaty

Wpływ probiotyków na funkcjonowanie organizmu

Miniona dekada udzieliła naukowcom sporej ilości informacji, które pozwoliły zrozumieć wpływ medycyny zachowawczej oraz profilaktyki zdrowotnej na prawidłowe funkcjonowanie organizmu ludzkiego. Liczne badania wskazują dietę jako bardzo ważny czynnik, który może zapobiegać pojawianiu się wielu chorób przewlekłych. Cenną zaletą diety jest wpływanie na wszelkie procesy naprawcze organizmu. Warto zaznaczyć także łatwość jej modyfikowania, co przyczynia się do szybkiej eliminacji składników szkodliwie wpływających na zdrowie. Wybór produktów prozdrowotnych wciąż wzrasta, a powodem tego jest duże zainteresowanie nimi wśród konsumentów.

Żywność funkcjonalna a profilaktyka zdrowotna

Nie można mówić o profilaktyce zdrowotnej, kiedy brakuje żywności funkcjonalnej. Jej celem jest dostarczanie organizmowi kluczowych składników odżywczych. Obecne prawo określa suplementy diety jako żywność w ogólnym znaczeniu, a część z nich może być traktowana również jako żywność funkcjonalna.

Wpływ probiotyków na układ odpornościowy

Czasopisma branżowe publikują wiele artykułów, które przedstawiają probiotyki jako wspomagaczy przy budowaniu dobrze funkcjonującego układu odpornościowego. Produkty tego rodzaju wykazują m.in. działanie immunomodulujące. Podobne właściwości posiadają synbiotyki, które tworzone są na bazie połączenia szczepów bakterii probiotycznych z prebiotykami.

Wnioski płynące z badań

Analizy naukowców przedstawiają pozytywny wpływ probiotyków na organizm. Oprócz budowania silnego układu immunologicznego można dzięki nim uniknąć nowotworu jelita grubego, obniżyć stężenie cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi, obniżyć ciśnienie tętnicze, przeciwdziałać nietolerancji laktozy, redukować stany zapalne, osłabiać reakcje alergiczne czy ograniczać namnażanie się bakterii Helicobacter pylori, które są przyczyną powstawania wrzodów żołądka.

Bezpieczeństwo stosowania probiotyków

Probiotyki nie wykazują działania patogennego w sprzyjających dla nich warunkach. Są one w pewnym sensie przeciwieństwem dla flory komensalnej, która mimo wszystko może wykazywać te działania podczas pogorszenia się stanu układu immunologicznego lub zmian pH w żołądku.

Kluczowe właściwości probiotyków

Skuteczne probiotyki zawierają bakterie, które wykazują właściwości adhezyjne, co znaczy, że potrafią łączyć się z komórkami nabłonka jelit. Powinny również posiadać umiejętność wytwarzania biofilmu, który sprzyja ich rozwojowi w układzie pokarmowym.

Wybór probiotyków

Probiotyki posiadają naukowe potwierdzenie co do skuteczności ich stosowania. Warto wiedzieć jednak, które preparaty są najlepsze.

W pierwszej kolejności powinno się zwracać uwagę na umieszczoną na produkcie etykietę, która zawiera takie informacje, jak gatunek, rodzaj, nazwa szczepu oraz minimalność ilość żywych organizmów przy zbliżającej się dacie ważności. Dla ułatwienia warto przytoczyć przykład preparatu QuickMelt, który zawiera szczepy Bifidobacterium lactis BL-04 oraz Lactobacillus rhamnosus GG. Bakterie te są cennym uzupełnieniem mikroflory układu pokarmowego, przez co korzystnie wpływają na skład biofilmu.

Probiotyki w różnych formach

Na rynku dostępne są probiotyki w formie kapsułek, roztworów, pastylek, ampułek oraz saszetek z proszkiem.

Jak przechowywać probiotyki?

Na etykiecie znajdują się zazwyczaj informacje o prawidłowym przechowywaniu probiotyków, aby ilość żywych mikroorganizmów nie redukowała się zbyt szybko. Zazwyczaj poleca się trzymanie tych preparatów w lodówce lub w chłodnym, suchym oraz zacienionym miejscu.

Podsumowanie

Profilaktyczne stosowanie probiotyków przez konsumentów najlepiej jest uzgodnić z lekarzem lub farmaceutą. Przeprowadzony wywiad pozwoli dostosować preparat do aktualnych potrzeb organizmu, które mogą przybierać różne formy, np. wzmocnienie układu odpornościowego czy poprawa pracy jelit.

Nieustannie trwające badania wykazują, że probiotyki są przyjazne dla organizmu. Najważniejsze jednak, aby wybierać preparaty wysokiej jakości, które posiadają zadowalającą ilość mikroorganizmów.

Źródła:

Yahfoufi, N., Mallet, J. F., Graham, E. & Matar, C. (2018). Role of probiotics and prebiotics in immunomodulation. Current Opinion in Food Science

Rasool, S. A., Mirza, F., Waheed, H. & Munir, M. (2018). Probiotics as Human Health Promoters. RADS Journal of Biological Research & Applied Sciences, 9 (2), 102-105

Campaniello, D., Speranza, B., Petruzzi, L., Bevilacqua, A. & Corbo, M. R. (2018). How to routinely assess transition, adhesion and survival of probiotics into the gut: a case study on propionibacteria. International journal of food science & technology, 53 (2), 484-490

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.