Uraz stawu kolanowego
Choroby

Zadbaj o swoje stawy

Stawy to ruchome połączenia między poszczególnymi kośćmi składowymi naszego szkieletu. Od ich sprawności zależy nasza motoryka w podeszłym wieku. Dowiedz się co możesz zrobić aby być w dobrej formie jeszcze przez wiele lat.

Jak zbudowany jest staw

Każdy staw w naszym ciele ma inną budowę ze względu na zakres ruchu jakie wykonuje. Jednakże we wszystkich tych połączeniach spotykamy:

  • powierzchnię stawową;
  • torebkę stawową;
  • jamę stawową.

Możliwość poruszania się gwarantuje maź stawowa, niweluje ona tarcie między chrząstkami stawów, a wytwarzana jest przez błonę maziową. Staw budują tkanki łączne, których głównym składnikiem są białka kolagenowe. U młodego człowieka równowaga między utratą kolagenu, a jego produkcją jest zachowana. Jednakże po 25 roku życia zostaje ona zachwiana. Dlatego od pewnego wieku istotna jest zewnętrzna podaż kolagenu, który ma wpływ na proces syntezy tej substancji w naszym organizmie oraz zdrowotność stawów.

Co wpływa na nasze stawy

Od sprawności naszych stawów zależy w dużej mierze komfort życia. Częstym zagrożeniem jest reumatoidalne zapalenie stawów. Dotyczy to nie tylko osób starszych, ale też przed 30 rokiem życia. Wpływ na zdrowie stawów mają takie aspekty jak:

Waga – nadwaga obciąża nasze stawy, zwłaszcza kończyn dolnych dlatego ważna jest jej kontrola oraz aktywność dostosowana do możliwości.

Higiena życia –  powinniśmy zadbać o to aby nawet podczas codziennych czynności odciążyć stawy, zwracać uwagę na spożywane produkty ich jakość oraz to czy po nich nie przybywa nam zbyt dużo kilogramów.

Rodzaj obuwia – długie stanie czy chodzenie generuje obciążenie na nasze stawy, dlatego zdecydowanie lepiej jest postawić na obuwie o miękkiej i płaskiej podeszwie.

Ćwiczenia dla mięśni – rozwój mięśni kończyn jest ważnym elementem profilaktyki i dbania o zachowanie zdrowych stawów.

Dziewczyna w kajaku płynie po jeziorze
pixabay.com

Styl życia i dieta to najważniejsze aspekty pozwalające zachować zdrowe stawy

Styl życia i dostosowana do nas aktywność fizyczna jest koniecznym warunkiem zachowania zdrowia całego organizmu, nie tylko stawów. Zarówno jej brak jak też uprawianie sportu zawodowo zwiększa ryzyko problemów ze stawami. Dieta – to co jemy i co dostarczamy do organizmu ma ogromny wpływ na nasze stawy. Przy intensywnym uprawianiu sportu zwiększa się zapotrzebowanie na minerały czy kolagen. Można go przyjmować w kapsułkach, ale dostępny jest też kolagen do picia. Często jest on suplementem diety zawodowych sportowców, który chroni ich stawy oraz przyśpiesza gojenie urazów.

Etiologia choroby zwyrodnieniowej stawów nie jest do końca poznana, ale dzięki badaniom można przynajmniej częściowo wpłynąć na zahamowanie jej rozwoju. Aktywność fizyczna to jeden z najważniejszych czynników naszego życia, który daje nam możliwość zachowania stawów w dobrej kondycji. Odpowiednia dieta ma ogromny potencjał w utrzymaniu ciała w dobrym zdrowiu. Rezygnacja z używek jak tytoń czy kawa, regularne spożywanie posiłków. Suplementacja witaminami, minerałami i kolagenem. Kolagen ma ogromny potencjał w regeneracji chrząstki stawowej oraz poprawie jakości mazi stawowej. Ma on wpływ na regeneracje tkanek w organizmie. Jest szeroko stosowany w medycynie i co rusz odkrywa się jego nowe zastosowania w terapii.

Źródła:

  • Zdrowy styl życia a choroba zwyrodnieniowa stawów, J. Kuciel-Lewandowska i in., Medycyna Fizykalna
  • Kwas hialuronowy – nie tylko kosmetyk, K. Korzeniowska i Pawalczyk, Farmacja Współczesna 2014
  • Struktura, funkcja i znaczenie biomedyczne kolagenów, K. Czubak, H. Żbikowska, 2014
  • Rola diety w reumatoidalnym zapaleniu stawów – przegląd systematyczny badań, T. Tatara, P. Snakowska, Med. Rodz. 2015

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.