Afazja to zaburzenie językowe, które może być spowodowane udarem, uszkodzeniem mózgu lub innymi problemami neurologicznymi. Charakteryzuje się trudnościami w mówieniu, czytaniu i pisaniu.
Afazja u dorosłych jest zwykle spowodowana udarem lub innym neurologicznym uszkodzeniem mózgu. Afazję można znaleźć zarówno u dzieci, jak i u dorosłych, a także u osób wszystkich ras i pochodzenia etnicznego. Diagnoza afazji to podstawa dalszego leczenia.
Oto kilka sposobów na wsparcie dorosłych z afazją:
- Użyj tablicy komunikacyjnej z obrazkami i symbolami, aby pomóc osobie się komunikować.
- Używaj gestów, takich jak wskazywanie lub machanie na pożegnanie, aby pomóc osobie zrozumieć, co chcesz, aby zrobiła.
- Mów powoli i wyraźnie, kiedy rozmawiasz z daną osobą.
- Używaj prostych zdań i dziel złożone zadania na mniejsze kroki, aby mogli zrozumieć, o co ich prosi.
- Powtarzaj się, jeśli to konieczne, aby osoba zrozumiała, co powiedziałeś.
- Zapisz instrukcje dotyczące zadań na karteczkach samoprzylepnych, aby w razie potrzeby mogli później wrócić do nich.
- Upewnij się, że nic nie stoi na przeszkodzie, gdy osoba próbuje się z tobą komunikować, na przykład telewizor lub głośna muzyka grająca w tle.
- Unikaj używania żargonu lub słów, które może mylić.
Co to jest afazja i jak wpływa na mózg?
Osoba z afazją może mieć trudności ze zrozumieniem języka innych osób lub wyrażaniem się werbalnie. Mogą również mieć trudności z czytaniem lub pisaniem z powodu upośledzenia rozumienia pisanych słów i zdań. Objawy afazji różnią się w zależności od ciężkości stanu i miejsca, w którym wpływa na zaangażowany obszar mózgu. Jednak większość osób z afazją doświadcza jednego lub więcej z tych objawów: trudności w zrozumieniu języka mówionego, trudności ze znalezieniem właściwych słów, aby powiedzieć, czego chcą, kłopoty ze znalezieniem właściwego słowa, gdy mówią, kłopoty ze zrozumieniem tego, co czytają, kłopoty z pisaniem zdań, które mają sens.
Test zrozumienie języka
Test afazji dorosłych jest testem rozumienia języka u dorosłych. Służy do określenia, czy występują trudności w zrozumieniu i wytwarzaniu języka mówionego i pisanego z powodu uszkodzenia mózgu lub choroby. Test składa się z trzech części: Rozumienie, Powtórzenie i Zakończenie zdania. Egzaminator odczytuje na głos zdanie, a osoba badana powtarza je z powrotem. Egzaminator odczytuje następnie na głos kolejne zdanie, badana osoba powtarza je z powrotem, a następnie samodzielnie uzupełnia zdanie dowolnymi słowami, które przychodzą jej do głowy z tego, co do tej pory słyszała.