Lektury w klasach 1-3 szkoły podstawowej to obowiązkowy i jeden z podstawowych elementów edukacji wczesnoszkolnej. To lista książek to indywidualnego bądź wspólnego czytania przez dzieciaki. Reguluje ją MEiN, ale ostateczny głos w tej sprawie zawsze ma nauczyciel, wybierając z tej listy najbardziej optymalne pozycje.
Rola lektur w edukacji wczesnoszkolnej
Lektury 1-3 podstawa programowa odgrywają niezwykle ważną rolę w edukacji wczesnoszkolnej, stanowiąc podstawowe narzędzie w kształtowaniu języka, wyobraźni oraz empatii u najmłodszych. W pierwszej klasie szkoły podstawowej książki mają za zadanie nie tylko uczyć, ale przede wszystkim zachęcać do samodzielnego odkrywania przyjemności płynącej z czytania.
Dzieci, poprzez kontakt z prostymi i ciepłymi historiami, uczą się rozumienia tekstu, ale również identyfikowania się z bohaterami, co sprzyja rozwojowi ich emocjonalnemu. Wybierając pierwsze lektury, ważne jest, aby były one dostosowane do możliwości percepcyjnych i poznawczych dzieci w tym wieku, oferując im zarówno rozrywkę, jak i edukację na poziomie dostępnym dla ich młodego umysłu. Taki dobrze przemyślany wybór lektur wspiera budowanie fundamentów czytelnictwa, które będą służyć przez całe kolejne lata nauki i rozwoju, a także oczywiście w życiu osobistym.
Lektury 1-3 podstawa programowa
- Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru).
- Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku.
- Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn.
- Joanna Papuzińska, Asiunia.
- Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie.
- Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci.

- Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba.
- Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika.
- Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych).
- Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą.
- Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska.
- Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom.
- Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty).
- Åsa Lind, Piaskowy Wilk.
- Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata.
- Dorota Gellner, Wścibscy.
- Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!.
- Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją.
- Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta.
- Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek.
- Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych.
- Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca.
- Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze.
- Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie.
- Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony.
- Maria Krüger, Karolcia.
- Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka.
Czy wszystkie te lektury są obowiązkowe?
Nie wszystkie wspomniane lektury są obowiązkowe w programie nauczania w klasach 1-3 szkoły podstawowej, lecz wiele z nich jest powszechnie rekomendowane i często spotykane na listach lektur wybieranych przez nauczycieli.

Klasyki takie jak Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom czy Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn bywają podstawą w pierwszych klasach szkoły podstawowej, gdyż doskonale wpasowują się w poziom rozwoju dzieci tej grupy wiekowej. Jeśli chodzi o pozostałe pozycje jest to indywidualna kwestia każdego z nauczycieli.
Jak zachęcić dziecko czytania lektur w szkole podstawowej?
Aby zachęcić dziecko do czytania lektur w szkole podstawowej, można zastosować różnorodne metody:
- Wybieranie książek zainteresowań. Poznając zainteresowania dziecka, dobieraj lektury, które odpowiadają jego pasjom, co zwiększa motywację do czytania.
- Czytanie wspólne. Regularne wspólne czytanie może budować więź i pokazywać, że czytanie jest przyjemną aktywnością.
- Rola modelowa. Dorośli powinni dawać przykład przez własne czytelnicze pasje, pokazując, że książki są cennym źródłem wiedzy i rozrywki.
- Tworzenie rutyny czytelniczej. Określone pory dnia przeznaczone na lekturę pomagają w budowaniu nawyku czytania.
- Dyskusje o książkach. Rozmowy na temat przeczytanych historii i bohaterów rozwijają krytyczne myślenie i zainteresowanie treścią.
- Wizyty w bibliotece. Regularne wizyty w bibliotece z dzieckiem mogą być przygodą i okazją do wyboru kolejnych książek do przeczytania.
- Programy czytelnicze. Włączenie dziecka do szkolnych lub bibliotecznych programów czytelniczych z nagrodami za przeczytane książki może być dodatkowym bodźcem.
- Wykorzystanie technologii. Audiobooki i e-booki to nowoczesne formy, które mogą zainteresować młodego czytelnika i ułatwić dostęp do literatury.

- Personalizacja książek. Książki z imieniem dziecka lub personalizowane historie mogą zwiększyć zainteresowanie lekturą.
- Pomoc w wyborze. Pozwolenie dziecku na samodzielny wybór książek daje poczucie kontroli i odpowiedzialności za własne czytanie. Dlatego pomiędzy lekturami obowiązkowymi zachęcaj dziecko do własnych wyborów.
Każde z tych działań, dostosowane do indywidualnych potrzeb i zainteresowań dziecka, może znacząco wpłynąć na rozwój czytelniczych nawyków.