Kobieta w ciąży w nebieskiej sukience trzyma się za brzuch
Rodzicielstwo

Wielka czwórka

Artykuł partnera.

Kwas foliowy, jod, witamina D i DHA z grupy kwasów omega-3. Poznaj cztery niezbędne składniki w ciążowej diecie. O tym, jakie znaczenie ma kwas foliowy w ciąży, pewnie już słyszałaś. Ale to nie jedyny składnik, który jest istotny dla przyszłej mamy i jej rozwijającego się maluszka. Eksperci wyłonili „wielką czwórkę” niezbędnych składników wpływających na prawidłowy rozwój dziecka. Są to foliany (wśród nich kwas foliowy), witamina D, jod oraz kwas DHA, należący do grupy cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3. Każdy z nas potrzebuje tych składników, jednak szczególnie istotne są dla przyszłych mam. Dlaczego są one tak ważne?

Kwas foliowy na dobry początek

Wszystko zaczęło się od… liści szpinaku. Z nich po raz pierwszy uzyskano czystą postać kwasu foliowego, czyli witaminy B9. Jej pochodne nazywamy folianami.

Eksperci są zgodni: suplementację kwasu foliowego i folianów najlepiej zacząć już na trzy miesiące przed planowaną ciążą. Dzięki temu w pierwszych tygodniach ciąży organizm będzie mieć ich pod dostatkiem. Składniki te mają wpływ na rozwój płodu, szczególnie cewy nerwowej, która kształtuje się w pierwszym trymestrze ciąży.

Foliany znajdziesz m.in. w zielonych warzywach, orzechach i ziarnach, żółtym serze i żółtkach jaj. Jednak badania dowodzą, że nawet co druga kobieta w Polsce może nieprawidłowo przyswajać kwas foliowy. Dlatego zaleca się przyjmowanie tzw. złożonego źródła folianów, np. w formule ActiFolin.

Więcej jodu i witaminy D

Ciąża prowadzi do wielu zmian w organizmie kobiety. Zmienia się m.in. zapotrzebowanie na jod i witaminę D. Jod wpływa na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. W II i III trymestrze ciąży część jodu, który przyjmuje mama, pobiera dziecko. Jeśli jod kojarzy ci się z morzem, to masz rację – najwięcej tego pierwiastka zawierają białe ryby morskie i algi.

Z kolei witamina D wykazuje wszechstronne działanie w organizmie. Wpływa na wzrost i budowę kości, pracę mięśni i wspomaga funkcjonowanie układu odpornościowego. Witamina D w czasie ciąży bierze udział w wykształcaniu się układu kostnego, tkanek i mięśni u dziecka. Niestety, polski klimat nie sprzyja syntezie tej witaminy. Mała ilość słońca i słabo zbilansowana dieta mogą powodować niedobory witaminy D. Dlatego specjaliści zalecają suplementację  diety witaminą D dla kobiet przed ciążą, w czasie ciąży i karmiących piersią.

Kwas DHA dla mózgu i kości

Do wielkiej czwórki zalecanych składników należy też kwas DHA. Co kryje się pod tą nazwą? To wielonienasycony kwas tłuszczowy z dobrze wszystkim znanej grupy kwasów omega-3. DHA wspiera budowę komórek nerwowych i siatkówki oka. Aby mózg i wzrok dziecka rozwijał się prawidłowo, zaleca się przyjmowanie DHA przez całą ciążę i podczas karmienia piersią.

Ludzki organizm nie wytwarza kwasu DHA – dostarczamy go wyłącznie z pożywieniem. Typowym źródłem DHA są tłuste ryby morskie. Jednak istnieje też roślinne źródło DHA, którym są algi morskie, hodowane w kontrolowanych warunkach (Life’s DHA® w produktach Omegamed).

Wzbogać i zbilansuj ciążową dietę

Każdy składnik z „wielkiej czwórki” można zapewnić organizmowi dzięki odpowiednio zbilansowanej i urozmaiconej diecie. Jednak taka dieta to spore wyzwanie  czasie ciąży, kiedy to pojawiają się osobliwe smakowe zachcianki i niektóre produkty przyprawiają o mdłości – a zapotrzebowanie na niektóre składniki znacząco wzrasta.

Wobec konieczności uzupełnienia któregoś z tych składników można sięgnąć po suplementy diety. Produkty takie jak Omegamed Optima to kompletne zestawy witamin i składników mineralnych dostosowanych do danego etapu ciąży. Ich skład jest zgodny z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników. Omegamed zawiera „wielką czwórkę” ważnych składników: foliany, witaminę D, jod oraz kwas DHA z roślinnego źródła. A to wszystko – w jednej kapsułce, przyjmowanej raz dziennie.

Dowiedz się więcej o witaminach i składnikach mineralnych niezbędnych w ciąży na www.omegamed.pl/ciaza.

Suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety. Należy pamiętać, że zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia mają istotne znaczenie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.