Chlem upieczony na mące wieloziarnistej
Zdrowa żywność

Mąka pełnoziarnista – właściwości. Dlaczego maka pełnoziarnista jest zdrowsza od białej?

Każdy z nas posiada w kuchni swoje sprawdzone artykuły, których często używa już od lat. Niejednokrotnie jednak, nie zdajemy sobie sprawy z tego, że posługujemy się produktami, które niekoniecznie są dla nas najlepsze. Mogą mieć one bowiem niekorzystny wpływ na nasze zdrowie. Tak jest na przykład z mąką, którą tak często wykorzystujemy do wielu dań. Na rynku  dostępnych jest wiele jej rodzajów. Daje nam to spory wybór, ale także nasuwa pytanie, która mąka będzie najlepsza? Najczęściej w naszych domach można znaleźć mąkę białą. A przecież są też inne rodzaje, które są dużo korzystniejsze dla naszego organizmu. Przykładem jest mąka pszenna pełnoziarnista. Dziś powiemy słów kilka jej właściwościach i korzystnym wpływie na nasz organizm.

Zdrowa mąka w naszych kuchniach

Wykorzystywanie odpowiedniej mąki jest niezmiernie ważne, ponieważ jest ona składnikiem wielu potraw. A co za tym idzie? Stanowi jeden z kluczowych produktów naszej diety. Mąka pszenna pełnoziarnista świetnie sprawdza się do pieczywa, makaronów, ale także naleśników i ciast. Dania oraz produkty, do których została wykorzystana, dostarczą nam wiele niezbędnych składników. Zapewnią także uczucie sytości na długi czas, co może być istotne dla osób odchudzających się.

Każdy z nas w swoim jadłospisie zapewne ma makaron i nie wyobraża sobie nie jeść posiłków, w których się on znajduje. I świetnie! Bowiem wcale nie musimy z niego rezygnować. Wystarczy wybrać makaron wieloziarnisty, właśnie taki który jest wyprodukowany z użyciem mąki razowej. W naszej diecie nie brakuje także pieczywa. I tu po raz kolejny lepiej stawiać na wieloziarniste, które zawiera dużo błonnika i wspomoże nasz układ trawienny w jego pracy.

Mąka pszenna pełnoziarnista

Ze wszystkich rodzajów mąki, mąka pszenna razowa ma najwięcej błonnika i minerałów. Wynika to z faktu, że podczas mielenia nie oczyszcza się jej ziaren, a co za tym idzie, nie pozbywa wielu korzystnych i drogocennych dla naszego organizmu składników. Jest ona także źródłem witamin z grupy B, K, D i E oraz jest bogata w minerały takie jak: fosfor, cynk, żelazo, magnez, selen i molibden. Ponadto błonnik wspiera pracę naszego układu trawiennego i redukuje powstawanie zaparć.

Mąka ta może z powodzeniem służyć, nie tylko do wypieku chleba, ale także być składnikiem ciast, placków, naleśników, czy pierogów. Jest uniwersalnym typem, więc dostosuje się do wielu potraw. Bez obaw możemy jej używać na co dzień i mamy gwarancje, że nasze dania wciąż będą smaczne a przy okazji zdrowsze.

Produkty zbożowe są dosyć łatwo dostępne w sklepach, więc nic tak naprawdę nie stoi na przeszkodzie, aby zadbać o swój organizm i wprowadzić je na stałe do naszego jadłospisu. Zmiana taka nie dość, że będzie korzystna, to pozwoli nam zadbać o różnorodność naszej diety.

Pieczywo z mąki pełnoziarnistej
Źródło: Freepik.com

Mąka pszenna pełnoziarnista a mąka biała

Biała mąka to wysoko przetworzone ziarno pszenicy, więc jest to proszek pozbawiony większości wartości odżywczych. Zawiera w sobie bardzo dużo skrobi, która ma zdolność pęcznienia. W połączeniu z wodą tworzy ona coś na kształt kleju, który bardzo niekorzystnie wpływa na proces trawienia. Przeciwnie działa mąka pszenna razowa, która ma działanie wspomagające prace układu trawiennego. Mąka biała zawiera więcej kalorii od mąki wieloziarnistej. Zwykła mąka ma 362 kalorii na 100 gram produktu w trakcie, gdy mąka pszenna pełnoziarnista tylko 348 na tą samą ilość.

Po spożyciu mąki białej gwałtownie podnosi się poziom glukozy we krwi, po czym równie szybko spada. Takie wahania zaburzają prace trzustki, co może prowadzić do napadów głodu. Z kolei skoki apetytu nie sprzyjają nikomu, a zwłaszcza osobom, które chcą się odchudzać. Dodatkowo biała mąka zaburza także naturalny poziom pH naszego organizmu i go zakwasza. Ze względu na małe ilości błonnika, przyczynia się ona do problemów trawiennych, a co za tym idzie, może powodować problemy jelitowe. Ze względu na wysoką zawartość glutenu może także być przyczyną alergii.

Do produkcji mąki białej używa się dokładnie oczyszczonych ziaren. W wyniku czyszczenia ziarna są pozbawione wielu składników odżywczych. To zewnętrzne części ziaren są dla nas najważniejsze, ponieważ to w nich znajduje się wszystko to, czego potrzebuje nasz organizm. Taka mąka, nie powinna być podstawą naszej diety. Bazowanie na tego typu produkcie może prowadzić w przyszłości do wielu problemów zdrowotnych i dolegliwości, ponieważ organizm nie otrzyma wystarczającej ilości wielu ważnych składników.

Jak mąka pszenna pełnoziarnista wpływa na nasz organizm?

Mąka pszenna pełnoziarnista wspiera prace organizmu i ma na niego lepszy wpływ niż mąka biała, która nie posiada zbyt wielu składników odżywczysz. Zawarte w mące razowej składniki mineralne przyczyniają się do dobrego funkcjonowania naszego organizmu.

Jaki wpływ mają? Otóż:

  • Cynk – wzmacnia paznokcie oraz włosy, wpływa na odporność organizmu.
  • Fosfor – jest ważny dla naszego szkieletu oraz zębów, jest odpowiedzialny też za pracę serca i nerek. Produkty zbożowe są jednym z jego głównych źródeł.
  • Żelazo – jest składnikiem hemoglobiny, która odpowiada za transport tlenu we krwi. Odpowiada za prawidłowe działanie układu odpornościowego i nerwowego. Jego niedobór może skutkować niedokrwistością, co będzie powodowało zmęczenie, bóle głowy, osłabienie oraz gorszy stan włosów.
  • Magnez – odpowiada za funkcjonowanie układu nerwowo-mięśniowego. Jego braki najczęściej objawiają się skurczami mięśni.
  • Selen – jego niedobór może wpływać na prace gruczołu tarczycowego.
  • Molibden – warunkuje przyswajanie żelaza, a także pełni ważną rolę przy wzroście organizmu.

Składniki te wspierają prace układu odpornościowego, trawiennego, krwionośnego, a także wpływają na prace mózgu i podnoszą koncentracje. Chronią nas także przed chorobami serca oraz anemią. Duża ilość błonnika sprawia też, że unikamy problemu zaparć, ponieważ nasz układ trawienny działa dużo lepiej.

Mąka pełnoziarnista – IG

Ten rodzaj mąki posiada także niski indeks glikemiczny, który wynosi 45. Tego rodzaju mąka jest odpowiednia dla osób z insulinoopornością oraz diabetyków. Ponadto produkty pełnoziarniste chronią przed chorobami cywilizacyjnymi, wobec czego warto zadbać o ich odpowiednią ilość w naszej diecie.

Jeśli zamienimy pieczywo, które spożywamy w dość dużych ilościach na takie, które zostało wypieczone z użyciem mąki pszennej pełnoziarnistej, to bardzo szybko będziemy mogli zauważyć jego dobroczynny wpływ na nasz organizm. Również wprowadzenie mąki razowej będzie dużym, pozytywnym krokiem w naszym zatroszczeniu się o własne zdrowie, które jest tak cenne, a jednocześnie kruche. 

Warto zastanowić się nad taką decyzją, ponieważ nasz organizm nie jest w stanie wystarczająco sam o siebie zadbać. Dobór właściwych produktów w naszej diecie jest dla niego ważny i poprawi nam znacząco samopoczucie, a także podniesie jego wydajność. Mąka pełnoziarnista jest najlepszym wyborem dla naszego zdrowia i zapewni nam niezbędne wartości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.